loading...
*پایگاه ارزشی کبوتران سپید*
montazer بازدید : 3 چهارشنبه 13 شهریور 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

سوال:از کجا بفهمیم که این قرآن  از طرف خدا آمده است برای ادعای خودتان دلیلیی دارید؟

جواب: با عرض سلام و تقدیر و تشکر از شما. امام باقر(ع) شعرى دارند، « شِفَاءُ الْعَمَى طُولُ السُّؤَالِ وَ إِنَّمَا تَمَامُ الْعَمَى طُولُ السُّكُوتِ عَلَى الْجَهْل»(كفايةالأثر، ص‏253) شفاى نابينايى سؤال است و تمام نابينايى سكوت است.
برای  اثبات این مطلب که قرآن از طرف خداوند متعال نازل شده است، باید از دو منظر به این قضیه نگاه کنیم.ابتدا از حیث آورنده  قرآن کریم  در سوابق و ویژگی های فردی و اخلاقی و اجتماعی او توجه کنیم و در مرتبه بعدی به محتوی که او آورده توجه و دقت نماییم.

نکته اول:اما قسمت اول یعنی وقتی که ما به آورنده قرآن یعنی حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) و زندگی و صفات اخلاقی و فردی و اجتماعی ایشان توجه می کنیم،چند خصوصیت ممتاز از رفتار ایشان دلالت می کند که حضرت در ادعای خود راستگو و صادق بوده اند و این خصوصیات بارز در واقع  همه دلالت بر این دارد که ایشان پیامبر الهی می باشد.و کتاب هدایتی که آوردنداز طرف خداوند متعال می باشد.

ویژگی اول :اولین و مهم ترین ویژگی حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم ) این بود که ایشان فردی درس نخوانده و بی سواد بوده است.این مسأله در اثبات نبوت و حقانیت ادعای ایشان و اثبات الهی بودن قرآن کریم بسیار مهم و ارزشمند می باشد.چرا که وقتی ما به سوابق و جایگاه علمی ایشان در میام اقوام عرب نگاه می کنیم، هیچ گونه اثر علمی و یا جایگاه  علمی برای حضرت بیان و نوشته نشده شده است،این مطلب دلالت بر این موضوع دارد که این قرآن با این همه عظمت و بزرگی نمی تواند توسط این شخص درس نخوانده و بی سواد آورده شده باشد،این موضوع را علمای تفسیر و علوم قرآنی نوعاً با عنوان اعجاز من حیث آورنده قرآن بیان کرده اند یعنی این که اگر کسی با این مسأله اغنا نمی شود و نمی تواند قبول کند که این قرآن از طرف خداوند متعال فرستاده شده می تواند بر اساس تحدی که در قرآن وجود دارد امتحان کند ببیند که آیا فرد ناتوان و درس نخوانده و بی سوادی را می تواند پبدا کند که قادر به آوردن حتی یک سوره همانند قرآن کریم باشد تا با انجام این کار، نقضی بر قرآن آورده باشدو حقانیت قرآن کرم را زیر سوال ببرد.«الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّي[اعراف /157]همانها كه از فرستاده (خدا)، پيامبر «امّى» پيروى مى‏كنند»«فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّي[اعراف /158] پس ايمان بياوريد به خدا و فرستاده‏اش، آن پيامبر درس نخوانده ‏اى»

ویژگی دوم :بر اساس نقل متواتری که از کتب تاریخی بیان شده حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه واله وسلم ) از لحاظ خصوصیات اخلاقی فردی متمایز و بلند مرتبه بوده اند به طوری که ایشان حتی قبل از مبعوث شدن به رسالت الهی فردی بسیار راستگو و صدیق و درستکار بوده بوده به طوری که به امانتداری و صداقت و خوش اخلاقی شهرت داشته اند و همچنین اقوام جاهلی و متعصب عرب مجذوب اخلاق زیبا و انسانی و الهی حضرت شده بودند این مطلب اشاره به این دارد که شخصی که هیچ گونه سابقه انحراف اخلاقی و رفتاری چه قبل از بعثت و چه بعد از آن نداشته است دلیلی بر حقانیت گفتار و ادعایش می تواند باشد.«لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا[الاحزاب/21]برای شما اگر به خدا و روز قيامت اميد می داريد و خدا را فراوان ياد می کنيد ، شخص رسول الله مقتدای پسنديده ای است»

ویژگی سوم : وقتی که در خصوصیات رفتاری ایشان بعد از بعثت نگاه می کنیم می بینیم که ایشان در مسیر رسیدن به اهداف والای الهی خود بسیار ثابت قدم و استوار بوده اند به طوری که دشمنی سرختانه و بی حد و حصر اقوام جاهلی با بدترین رفتار های که داشتند نتوانست ایشان را از مسیری که داشتند سست و یا منحرف کند این در حالی است که اگر ایشان در ادعای خود مبنی بر آسمانی بودن و الهی بودن قرآن کریم کاذب بودند یقیناً با این همه فشار ها و آزار و اذیتی که می دیدند از ادعای خود دست بر می داشتند.وَاصْبِرْ عَلى‏ ما أَصابَكَ؛ [سوره لقمان/17]در برابر مصائبى كه به تو مى‏رسد شكيبا باش». «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ؛ [سوره اعراف/199]با آن‌ها مدارا كن و به نيكى‏ها دعوت نما و از جاهلان روى بگردان».

ویزگی چهارم: وقتی که در سوابق تبلیغی حضرت بعد از رسالت توجه می کنیم می بینیم که حضرت محمد (صلی اله علیه و اله و سلم) بعد از این همه مرارت و آزار و اذیتی که در مسیر دین و ادعای خود مبنی بر الهی بودن رسالت و آسمانی بودن قرآن کریم  می کشیدند. اجر و مزدی از مردم نمی خواهند و به دنبال مال و منال و دنیا نمی روند و این در حالی است که در دنیا هر کسی که برای مقاصد مادی و دنیایی کاری انجام دهد،همیشه به دنبال این بوده که از این مسیری سودی را برای خود تحصیل کند،با این حال حضرت رسول اکرم (صلی اله علیه و اله و سلم )هیچ گونه تمایلی به این مسائل دنیایی نداشته و از این مساِِیل دوری می جستند. «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى[شوری /23] بگو: «من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏كنم جز دوست‏داشتن نزديكانم [اهل بيتم]»

نکته دوم: در این قسمت م با محتوای که  رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم ) آروده یعنی قرآن کریم کار داریم در این خصوص هم مباحثی که مربوط به محتوی می شود راباید دسته بندی کنیم

خصوصت اول:   جایگاه علمی این کتاب؛نکته ای که باید در این خوص به آن توجه داشت و ادعای الهی بودن قرآن را اثبات می کندو با آن می شود اثبات کرد که این قرآن از طرف خداوند متعال نازل شده است، بحث محتوی قرآن کریم می باشد ما وقتی به محتوی قرآن کریم و زمان و مکان  نزول قرآن کریم توجه می کنیم متوجه می شویم که اولاً قرآن کریم در زمانی ومکانی نازل می شود،که مردم آن زمان سرآمد مباحث فصاحت و بلاغت بوده اند و از این لحاظ از قدرت و تبحر بالای بر خوردار بوده اند و از طرفی می بینیم که یکی از ابعاداعجاز آمیز قرآن کریم بحث اعجاز بیانی قرآن کریم می باشد و وقتی که خداوند متعال توسط رسول خود به همین قرآن تحدی می کند همین دانشمندان و زبردستان مباحث فصاحت و بلاغت اولاً مجذوب این کتاب آسمانی و فصاحت دقیق و شگرف آن قرار می گیرند و از ثانیاً از آوردن مثل آن  هم ابراز ناتوانی و عجز میکنند.« أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقین‏. ـــــ [یونس/38]آیا آنها مى‏گویند:او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده است؟! بگو: اگر راست مى گویید ، یك سوره همانند آن بیاورید ؛ و غیر از خدا ، هر كس را مى‏توانید(به یارى) طلبید!»
« وَ إِنْ كُنْتُمْ فی‏ رَیبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ .[البقره/23]و اگر در باره آنچه بر بنده خود نازل كرده‏ایم شك و تردید دارید،( دست كم) یك سوره همانند آن بیاورید ؛ و گواهان خود را ــ غیر از خدا ــ براى این كار ، فرا خوانید اگر راست مى‏گویید.»

خوصیت دوم:محتوای اخلاقی این کتاب ؛وقتی درآیات و محتوی الهی این کتاب آسمانی دقت و توجه میکنیم می بینیم که تمام دستورات و احکام آن مطابق فطرت بیدار انسان می باشد،یعنی این که محتوای آن چیزی بر خلاف فطرت پاک انسانی نیست چرا که دائماً محتوای آن انسان را به سوی یکتاه پرستی و دوری از خرافه پرستی و بت پرستی سوق می دهد و از طرفی معارف آن انسان ساز می باشد،معارفی که به دنبال سعادت انسان در دنیا و آخرت می باشد و دائماً انسان را از رفتار های غیر انسانی پرهیز می دهد.«ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ؛ [فصلت/34]بدى را با نيكى دفع كن». «الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [اعراف/157]همانها كه از فرستاده (خدا)، پيامبر «امّى» پيروى مى‏كنند پيامبرى كه صفاتش را، در تورات و انجيلى كه نزدشان است، مى‏يابند آنها را به معروف دستور مى‏دهد، و از منكر باز ميدارد أشياء پاكيزه را براى آنها حلال مى‏ شمرد، و ناپاكيها را تحريم مى كند و بارهاى سنگين، و زنجيرهايى را كه بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) بر مى ‏دارد، پس كسانى كه به او ايمان آوردند، و حمايت و ياريش كردند، و از نورى كه با او نازل شده پيروى نمودند، آنان رستگارانند.»

 

خصوصیت سوم:نظم و زیبایی که در بین آیات کلام الله مجید وجود دارد نظمی بی نظیر و شگفت انگیز می باشد این  در حالی است که عموماً کتابهای توسط انسان تهیه و تنظیم می شوند نوعاً از پیچیدگی و ناهماهنی در بین سطور و محتوی تهی نیستند و گاهاً از نظم و انسجام واقعی و حقیقی بر خوردار نمی باشند.« أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيراً ـ[النساء/82] آيا درباره قرآن نمى ‏انديشند؟! اگر از سوى غير خدا بود، اختلاف فراوانى در آن مى ‏يافتند»

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
یــا صاحب الزمان آقای مـن مــولای مـن از قـدیــم گفته انـد " خلایـــق هــرچه لایــق " بی راه نگـفـته انــد اقرار می کنیم هنوز لیاقت حضور در محضر شما را پیدا نکرده ایم که اگرغیر از این بود هم اینک در زمان ظهـور و در حضور شما به سرمی بردیم " از ماست که برماست " آری، ما مستحق بلای غیبتیـم ؛ سزاوار چنیـن سرنوشتی هستیم ؛ تــو را نخواســته ایم ؛ به بی امامی " عــادت " کـرده ایم ؛ هنــوز باورمان نــشــده تا نیایی گره از کـار بشر وا نــشــود
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 16
  • بازدید کلی : 432
  • کدهای اختصاصی

    آمار مطالب
    کل مطالب : <-np->
    کل نظرات : <-nc->

    آمار کاربران
    اعضای آنلاین : <-ou->
    میهمان های آنلاین : <-og->
    تعداد اعضا : <-nu->

    آمار بازدید
    بازدید امروز : <-ctday->
    باردید دیروز : <-cyday->
    بازدید هفته : <-cweek->
    بازدید ماه : <-cmonth->
    بازدید سال : <-cyear->
    بازدید کلی : <-call->

    اعضای آنلاين
    <-username->